POTENSI KITAR SEMULA BAHAN BUANGAN PLASTIK BAGI PENGHASILAN PRODUK KREATIF

Authors

  • AHMAD RASDAN ISMAIL Faculty of Creative Technology and Heritage, Universiti Malaysia Kelantan

DOI:

https://doi.org/10.47252/teniat.v3i2.328

Keywords:

Plastik banner, Jenis-jenis plastik, Alam sekitar, Plastic banner, Types of plastic, Environment

Abstract

Abstrak
Kajian ini telah dijalankan untuk menentukan potensi plastik banner yang dibuang dari industri pengiklanan di Kemaman, Terengganu. Tiga jenis industri pengiklanan yang terlibat dalam kajian ini termasuklah industri iklan yang diwakili oleh Orchid Design and Printing Sdn. Bhd; Industri kitar semula plastik yang diwakili oleh RD Paper Sdn. Bhd dan badan berkanun, Majlis Perbandaharaan Kemaman (MPK). Pelupusan dan pembakaran terbuka terhadap bahan buangan plastik banner yang diamalkan oleh kebanyakan industri pengiklanan menyumbang kepada pembaziran dan pencemaran alam sekitar. Dalam usaha untuk
mengawal ini, kajian terperinci mengenai potensi menggunakan plastik banner sebagai alternatif untuk menghasilkan produk kreatif telah dilakukan. Kajian terhadap plastik banner menumpukan kepada dua isu. Pertama adalah kajian mengenai jenis plastik banner. Ini melibatkan dua proses: satu, mengasingkan
warna dan jenis plastik banner; dan kedua, mengukur panjang, lebar dan berat plastik banner. Kajian kedua memberi tumpuan kepada proses penghasilan produk melalui pembakaran. Penemuan daripada kajian ini menunjukkan bahawa kaedah menggunakan bahan buangan plastik banner sebagai alternatif
untuk menghasilkan produk kreatif adalah satu pendekatan yang berdaya maju bagi memberi nilai kepada hasil sisa buangan serta mencegah pencemaran alam sekitar. Oleh itu, penghasilan produk kreatif hasil daripada kajian ini boleh a mencegah pencemaran alam sekitar. Oleh itu, penghasilan produk kreatif hasil daripada kajian ini boleh memberikan pendapatan dan juga mempelbagaikan produk plastik banner yang sedia ada di pasaran komersial.

 

Abstract
The study was conducted to determine the potential of discarded plastic banner of the advertising industry in Kemman, Terengganu. Three types of advertising industry involved in this study. This includes advertising industry, represented by Orchid Design and Printing Sdn. Bhd; plastic recycling industry represented by RD Paper Sdn. Bhd and statutory bodies of the Treasury Council Kemaman (MPK). Disposal and public burning of plastic waste practiced by most banner advertising industry contributes to wastage and environmental pollution. In the effort to control this, a detailed study on the potential use of plastic banner as an alternative in producing creative products have been conducted. The study of plastic banner focuses on two issues. First is the study of the types of plastic banner. This involves two processes: one is to separate the color and type of plastic banner; and second is to measure the length, width and weight of plastic banner. The second study focuses on the process of production through combustion. This study finds that the using of the waste from plastic banner as an alternative to produce creative products is a viable approach for adding values to the waste and preventing environmental pollution. Therefore, the production of creative products resulting from this research can provide income and also diversify the plastic banner products existing in the commercial markets.

Downloads

Published

2015-12-31

How to Cite

ISMAIL, A. R. . (2015). POTENSI KITAR SEMULA BAHAN BUANGAN PLASTIK BAGI PENGHASILAN PRODUK KREATIF. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 3(2), 113–122. https://doi.org/10.47252/teniat.v3i2.328