CONSTRUCTING ENGLISH SENTENCES USING MULTIMEDIA

Authors

  • FATIN FARHANA AHMAD

DOI:

https://doi.org/10.47252/teniat.v1i2.107

Keywords:

Technology, Design, Visual, English

Abstract

Dalam bidang pendidikan, teknologi multimedia menawarkan banyak kelebihan dalam pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan dalam bidang ini. Kajian menunjukkan bahawa penggunaan teknologi adalah sangat berguna dalam meningkatkan kemahiran bahasa pelajar. Terdapat tiga objektif kajian ini iaitu untuk mereka bentuk alat pembelajaran untuk membantu kanak-kanak membina ayat Bahasa Inggeris dengan bantuan elemen-elemen multimedia seperti gambar, teks, dan bunyi; untuk membangunkan perisian yang boleh membantu kanak-kanak membina ayat Bahasa Inggeris; untuk menilai kebolehgunaan dan keberkesanan perisian yang dibangunkan. Pembangunan perisian adalah member tumpuan kepada penukaran peraturan tatabahasa ke dalam kod komputer yang membolehkan pelajar untuk belajar tatabahasa secara tidak langsung semasa mereka melayari perisian. Perisian ini membenarkan pelajar untuk mencipta dan memahami pelbagai struktur ayat, membina ayat bergambar, dan lebih-lebih lagi, mereka akan tahu sebab di sebalik ayat terbentuk yang menjadikan pembelajaran lebih menarik. Di samping itu, pelajar dapat melihat dengan jelas kata kerja, kata nama, subjek dan objek dalam ayat dengan bantuan gambar dan gambar yang disediakan dalam perisian. Perisian yang dibangunkan disesuaikan metodologi ADDIE sebagai Reka bentuk Kaedah Pengajaran dan menggunakan perisian Macromedia Director, Adobe Photoshop dan perisian multimedia yang lain. Kajian bekerja kajian sampel eksperimen Quasi terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah. Pra-ujian dan pasca-ujian, pemerhatian langsung, soal selidik dan temubual telah digunakan untuk mengukur keberkesanan dan kebolehgunaan perisian.

 

In education, multimedia technology offers many advantages in teaching and learning to become more effective in this field. The research shows that the use of technology is very useful in enhancing the language skill of the students. There are three objectives of this study which is to design a learning tool to help children construct the English sentences with the help of multimedia elements such as pictures, text, and sound; to develop the software that can help children construct English sentences; to evaluate the usability and effectiveness of the developed software. The development of the software focuses on the conversion of the grammar rules into computer code that enables students to learn grammar indirectly while they navigate the software. This software allows students to create and understand a variety of sentence structures, build pictorial sentences, and moreover, they will know the reasons behind the sentences formed which make the learning more interesting. In addition, the students can visualize the verbs, nouns, subjects and objects in a sentence with the help of images and pictures provided in the software. The developed software adapted ADDIE methodology as the Instructional Design Method and using Macromedia Director, Adobe Photoshop and other multimedia software. The study employed a Quasi experimental sample study consisted of school students. Pre-test and post-test, direct observation, questionnaires and interviews were used to measure the effectiveness and the usability of the courseware.

Downloads

Published

2013-12-31

How to Cite

AHMAD, F. F. (2013). CONSTRUCTING ENGLISH SENTENCES USING MULTIMEDIA. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 1(2), 11–20. https://doi.org/10.47252/teniat.v1i2.107