PENGENALAN KEPADA PERLETAKAN PRODUK DALAM FILEM-FILEM MELAYU DAN ANTARABANGSA

Authors

  • FATIMAH MUHD SHUKRI

DOI:

https://doi.org/10.47252/teniat.v1i2.111

Keywords:

Peletakan Produk, Filem, Dramaturgi, dan Naratif

Abstract

Kertas penyelidikan ini membincangkan isu peletakan produk dalam filem yang kini turut kelihatan dalam filem-filem Melayu.Fokus utama dalam penyelidikan ini adalah untuk mengkaji peletakan produk dalam dramaturgi naratif yang didapati menggangggu nilai-nilai estetika naratif tersebut.Berdasarkan kepada kenyataan ini, filem merupakan medium hiburan dan juga sebuah karya seni yang sepatutnya dilihat sebagai karya estetika.Merujuk daripada permasalahan ini, sebuah kajian analisis kandungan dijalankan untuk mengkaji punca-punca permasalahan ini timbul.Selain itu, kajian ini dijalankan bagi mencari penyelesaian dan cadangan kepada industri perfileman mahupun industri-industri periklanan.

 

This paper is to discuss the product placement issues in Malay and international films. The main objective of the paper is to study the product placement on narrative dramaturgy films that able to influence the aesthetic aspects of narrative. Besides the fact that the film provides entertainment for a large audience, it also is an art work. This study is conducted to find the solutions and suggestions to film industries and advertising industries.

Downloads

Published

2013-12-31

How to Cite

MUHD SHUKRI, F. (2013). PENGENALAN KEPADA PERLETAKAN PRODUK DALAM FILEM-FILEM MELAYU DAN ANTARABANGSA. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 1(2), 59–69. https://doi.org/10.47252/teniat.v1i2.111