SEJARAH PENERBITAN WAYANG DAN TEKNIK PENYUNTINGAN BABAK FILEM HANG TUAH (1956)
DOI:
https://doi.org/10.47252/teniat.v6i2.189Keywords:
Teknik penyuntingan Babak Aksi, Filem Berunsurkan Hikayat Melayu, Teori dan Kritikan Filem, Teknik Penyuntingan Babak AksiAbstract
Penyuntingan adalah salah satu proses yang penting dalam penerbitan sesebuah fi lem. Proses ini
bukan sahaja menggabungkan visual dan audio, malah mampu melahirkan emosi melalui mesej yang
disampaikan. Sejak era 1930-an, acuan daripada luar negara seperti India dan China banyak memberi
implikasi kepada gaya penghasilan fi lem Melayu khususnya aspek naratif, pengarahan dan sinematografi .
Walaubagaimanapun, aspek penyuntingan masih kurang diberi penekanan khususnya dalam konteks
fi lem berunsurkan hikayat Melayu. Sehubungan itu, kajian ini dijalankan bagi menjawab persoalan
bagaimanakah pengaruh konteks penerbitan fi lem mempengaruhi teknik penyuntingan fi lem berunsurkan
hikayat Melayu iaitu Hang Tuah (1956)? Kajian ini turut mengaplikasikan konsep historic (sejarah) dalam
teori historical poetics of cinema oleh David Bordwell (1989) sebagai kerangka analisis. Analisis kandungan
dipilih sebagai instrumen kajian utama untuk memperolehi data daripada buku, artikel jurnal dan fi lem.
Kajian mendapati bahawa fi lem Hang Tuah (1956) cenderung menggunakan teknik penyuntingan long
take dalam babak aksinya dan terdapat sepuluh konteks penerbitan fi lem yang mempengaruhi teknik
penyuntingannya. Antaranya ialah tempoh masa penerbitan fi lem, tujuan penerbitan fi lem, kos penghasilan
fi lem, teknologi dalam penyuntingan, teknologi dalam alat rakaman, kuantiti kamera, kelengkapan kamera,
lokasi penggambaran, combat master dan proses penyuntingan.
Research on this case study aimed at introducing a plant-based plant that has not been used previously
to produce Kelantan puppets. Through its creative process, kenaf or its scientific name Hibiscus Cannabis
has been used and subsequently processed from the amount of kenaf tree dust mixed with water to
the final method of producing Kelantan puppets. It is a wayang kulit puppet based on the first kenaf
tree in Malaysia. An instrument of observations and unstructured interviews were used in this research
aside from the researchers as an actor in building rapport with the art enthusiasts during fieldwork. The
process of producing wayang kulit puppet is very important in the analysis of the findings of this study.
Five important elements have been identified which triggered this innovation process. The production
of Kelantan puppets based on kenaf provides an alternative to the making Wayang Kulit puppet. These
reforms help to maintain the popularity of the heritage of art theatre to remain relevant and not marginalized
by the young
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.