PERSONALITI USAHAWAN DALAM MENYUMBANG PROSES KEPADA PENCIPTAAN PERNIAGAAN BAHARU E-DAGANG DI MALAYSIA

Authors

  • AHMAD FIRDAUSE MD FADZIL
  • MOHD RAFI YAACOB
  • MOHD NAZRI MUHAYIDDIN

DOI:

https://doi.org/10.47252/teniat.v5i1.276

Keywords:

Keusahawanan, Proses penciptaan perniagaan baharu, Psikologi, Pengurusan, Ekonomi

Abstract

Kajian berkenaan usahawan sebagai salah satu komponen utama yang menyumbang kepada bidang keusahawanan terutamanya bagi proses penciptaan perniagaan baharu telah hangat diketengahkan oleh penyelidik lepas. Usahawan dikatakan memiliki kualiti dalam personaliti dan berbeza dibandingkan dengan mereka yang lain. Oleh itu, timbul beberapa pendekatan kearah melihat kepada psikologi usahawan seperti kognitif, personaliti, motivasi dan bukan psikologi seperti struktur demografi k, geografi dan industri telah memacu kepada proses penciptaan perniagaan baharu. Namun kajian berkenaan ciri-ciri usahawan perniagaan e-dagang masih kurang diperdebatkan walaupun telah menyumbang sebahagian besar kepada bidang keusahawanan kini terutamanya penciptaan kepada nilai ekonomi kepada sesebuah negara. Matlamat kajian ini adalah untuk mengenalpasti bagaimanakah personaliti usahawan telah menyumbang kepada penciptaan perniagaan baharu e-dagang di Malaysia. Dengan mengunakan pendekatan kajian kes dengan munggunakan kaedah pengumpulan data secara kualitatif terdapat enam usahawan e-dagang yang ditemubual bermula pada bulan Mei 2013 sehingga April 2014. Hasil dapatan kajian ini telah mendapati ciri-ciri personaliti berdasarkan kreativiti, kesediaan bagi menanggung risiko, berpandangan kehadapan, keinginan kebebasan, toleransi terhadap kekaburan telah mendokong kuat kepada justifi kasi proses penciptaan perniagaan baharu e-dagang di Malaysia. Oleh itu, kerajaan yang berperanan mengalakkan aktiviti keusahawanan perlu menerapkan beberapa elemen ini agar dapat meningkatkan nilai pembangunan ekonomi negara melalui kemunculan perniagaan baharu kelak.

 

Study on the characteristics of an entrepreneur as one of the key components that contribute to the field of entrepreneurship particularly for the creation process of new businesses has been highlighted by many previous researchers. Entrepreneurs are seen to have higher and different quality of characteristics compared to those of other non-entrepreneurs. Thus, there emerge a number of approaches that look into the psychological aspects of an entrepreneur: cognitive, personality, motivation, and non-psychological such as demographic, geographic and industry and leads toward a process of creating new businesses. However, studies on the characteristics of online entrepreneurs are less debatable even they contributed in a large part toward the fi eld of entrepreneurship today particularly in creating the economic values of a country. The aim of this study is to identify how the entrepreneurs’ personalities have contributed to the creation of new online businesses in Malaysia. By using the case study methodology with the qualitative method of data collection, six successful online entrepreneurs were interviewed from May 2013 to April 2014. The research findings indicate that the characteristics of personality based on creativity, risk taking, vision, freedom, tolerance of ambiguity have vigorously contribute toward justifying the new venture creation by online entrepreneurs in Malaysia. Therefore, the government that plays the role to encourage entrepreneurial activity needs to adopt some of these elements in order to enhance the values of economic development in the country through the emergence of the new venture in the future.

Downloads

Published

2017-03-31

How to Cite

MD FADZIL, A. F., YAACOB, M. R. ., & MUHAYIDDIN, M. N. . (2017). PERSONALITI USAHAWAN DALAM MENYUMBANG PROSES KEPADA PENCIPTAAN PERNIAGAAN BAHARU E-DAGANG DI MALAYSIA. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 5(1), 173–187. https://doi.org/10.47252/teniat.v5i1.276