IMPAK PERSONALITI DAN MOTIVASI USAHAWAN: KAJIAN KES TERHADAP PROSES PENCIPTAAN PERNIAGAAN BAHARU E-DAGANG DI MALAYSIA

Authors

  • AHMAD FIRDAUSE MD FADZIL
  • MOHD RAFI YAACOB
  • RAZLI CHE RAZAK
  • NORAANI MUSTAPHA

DOI:

https://doi.org/10.47252/teniat.v5i2.307

Keywords:

Keusahawanan, Proses Penciptaan Perniagaan Baharu, Pengurusan, Ekonomi, dan Psikologi

Abstract

Kajian berkenaan ciri-ciri usahawan sebagai salah satu komponen utama yang menyumbang kepada bidang keusahawanan telah hangat diketengahkan oleh penyelidik lepas terutamanya bagi proses penciptaan perniagaan baharu. Usahawan memiliki kualiti berbeza dibandingkan dengan mereka yang lain. Oleh itu, timbul beberapa pendekatan kearah melihat kepada psikologi usahawan seperti personaliti dan motivasi sebagai pemacu kepada proses penciptaan perniagaan baharu. Namun kajian lepas bersandarkan konteks usahawan perniagaan e-dagang masih kurang diperdebatkan walaupun telah menyumbang sebahagian besar kepada bidang keusahawanan kini terutama kepada penciptaan nilai ekonomi kepada sesebuah negara. Matlamat kajian ini adalah untuk mengenalpasti bagaimanakah personaliti dan motivasi usahawan telah menyumbang kepada penciptaan perniagaan baharu e-dagang di Malaysia. Dengan pendekatan kajian kes munggunakan kaedah pengumpulan data secara kualitatif terdapat sembilan usahawan yang ditemubual bermula pada bulan Mei 2013 sehingga April 2014. Hasil dapatan ini telah mengenal pasti ciri-ciri personaliti adalah berdasarkan kreativiti, kesediaan bagi menanggung risiko, berpandangan kehadapan, keinginan kebebasan, toleransi terhadap kekaburan dan elemen motivasi seperti keinginan untuk berjaya telah mendokong kuat kepada justifi kasi proses penciptaan perniagaan baharu e-dagang di Malaysia. Oleh itu, peranan kerajaan bagi mengalakkan aktiviti keusahawanan perlu menerapkan beberapa elemen ini agar dapat meningkatkan nilai pembangunan ekonomi negara melalui kemunculan perniagaan baharu kelak.

 

Study on the characteristics of an entrepreneur as one of the key components that contribute to the fi eld of entrepreneurship particularly for new venture creation has been highlighted by many previous researchers. Entrepreneurs are seen to have quality characteristics compared to those of other non-entrepreneurs. Thus, the emergence of a number of approaches that look to an entrepreneur such as psychology perspectives: personality, and motivation has produced an entrepreneur who creates a new business. However, studies on the online entrepreneurs are less debatable even they contributed a large part of entrepreneurship is particularly creating to the economy value of a country. The aim of this study is to identify how the characteristics of the personality and motivation have contributed to the new venture creation by online entrepreneurs in Malaysia. By using qualitative research approach based on the method of collection data through interviews nine successful online entrepreneurs at May 2013 till April 2014 have identifi ed some of the characteristics of entrepreneurs as a component contributing to the new venture creation. The findings of this study have been found personality characteristics such creativity, risk taking, vision, freedom, tolerance of ambiguity and element of motivation; need for achievement have vigorously to contributing of new venture creation by online entrepreneurs in Malaysia. Government’s role is to encourage entrepreneurial activity in order to create new business opportunities in the country to apply the elements in order to enhance the economic development of the country.

Downloads

Published

2017-09-30

How to Cite

MD FADZIL, A. F. ., YAACOB, M. R. ., CHE RAZAK, R. ., & MUSTAPHA, N. . (2017). IMPAK PERSONALITI DAN MOTIVASI USAHAWAN: KAJIAN KES TERHADAP PROSES PENCIPTAAN PERNIAGAAN BAHARU E-DAGANG DI MALAYSIA. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 5(2), 67–84. https://doi.org/10.47252/teniat.v5i2.307