KAJIAN PENGGUNAAN PERISIAN SKETCHUP TERHADAP PENINGKATAN PENCAPAIAN PELAJAR DALAM TOPIK GEOMETRI BAGI SUBJEK MATEMATIK KEJURUTERAAN SATU (BA101)

Authors

  • HASNI BIN MAHMOOD Politeknik Malaysia Kota Bharu

DOI:

https://doi.org/10.47252/teniat.v4i1.337

Keywords:

daya visualisasi, geometri, perisian SketchUp, visualization skills, geometry, Sketch Up software

Abstract

Abstrak
Subjek matematik kejuruteraan satu merupakan subjek yang diwajib lulus bagi pelajar semester satu
Politeknik Malaysia. Salah satu masalah pelajar yang mengambil subjek tersebut di Politeknik Kota
Bharu ialah penguasaan dalam topik geometri. Pelajar menghadapi kesukaran apabila menjawab soalan
berkaitan dengan pengiraan isipadu berbanding pengiraan luas. Kelemahan utama di kalangan pelajar
ialah keupayaan daya visualisasi mereka apabila melibatkan soalan yang berkaitan lukisan geometri tiga
dimensi (3D). Salah satu perisian yang membolehkan pensyarah meningkatkan kemahiran daya visualisasi
pelajar ialah SketchUp versi asas untuk pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti keberkesanan
penggunaan perisian SketchUp versi asas dalam meningkatkan pencapaian bagi topik geometri yang
merupakan salah satu topik dalam subjek matematik kejuruteraan satu (BA101). Seramai 30 orang pelajar
dari Jabatan Kejuruteraan Awam, Jabatan Kejuruteraan Elektrik dan Jabatan Kejuruteraan Mekanikal
di Politeknik Kota Bharu terlibat sebagai sampel kajian. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan
rekabentuk eksperimen ujian pra dan pos. Data kajian dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS
(Statistical Package For Social Science) versi 20. Hasil kajian menunjukkan selepas penggunaan perisian
SketchUp di dalam kelas, didapati bahawa terdapat perbezaan markah yang signifikan di antara ujian pra
dan ujian pos iaitu sebanyak 12.67%. Hasil dari ujian-t telah menunjukkan bahawa terdapat perbezaan
yang signifikan antara markah pra dan pos di mana nilai t=4.519. Dapatan kajian (?= 0.000, SD = 15.35)
menunjukkan berlakunya peningkatan dalam penggunaan perisian SketchUp setelah dilakukan rawatan.
Dapatan ini menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran menggunakan perisian Google SktechUp versi
asas ini dapat meningkatkan pencapaian pelajar terhadap pembelajaran topik geometri dalam kelas
matematik kejuruteraan satu di Politeknik Kota Bharu.

 

Abstract
Engineering Mathematics is a compulsory subject to pass for semester one students of Polytechnic
Malaysia. One of the problems of students taking the mathematics subject at the Polytechnic Kota Bharu
is to master in geometry topics. Students encounter difficulties when answering questions related to the
calculation of the volume compared to the area calculation. The main weaknesses among students are
the ability to visualize in 3D when it comes to questions involving geometric three dimensional drawings
(3D). One software that allows lecturers to improve the visualization skill of student is the basic education
version of Sketch Up. This study aimed to identify the effectiveness of the use of the basic version of
the SketchUp software to improve the performance of geometry topics. A total of 30 students from the
Department of Civil Engineering, Electrical Engineering and Mechanical Engineering from Polytechnic
Kota Bharu were involved in the study. The study was conducted using pre and post experimental tests.
Data were analyzed using SPSS (Statistical Package for Social Sciences) version 20. It was found that
after using Sketch Up software in classroom there are significant differences in the scores between pretest and post-test that is by 12.67%. The results of t-test showed that there were significant differences
between pre and post marks where the t value = 4.519. This result (? = 0.000, SD = 15.35) showed an
increase in the use of software SketchUp after treatment. This finding indicates that the learning method
that uses the basic version of the software Google SketchUp can improve students’ learning achievements
in Engineering Mathematics 1 (BA101).

Downloads

Published

2016-06-30

How to Cite

MAHMOOD, H. B. . (2016). KAJIAN PENGGUNAAN PERISIAN SKETCHUP TERHADAP PENINGKATAN PENCAPAIAN PELAJAR DALAM TOPIK GEOMETRI BAGI SUBJEK MATEMATIK KEJURUTERAAN SATU (BA101). International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 4(1), 99–108. https://doi.org/10.47252/teniat.v4i1.337