JUSTIFIKASI KEPADA FENOMENA KEMUNCULAN PERNIAGAAN BAHARU: TINJAUAN SOROTAN KAJIAN LEPAS TERHADAP PROCESS PEMBINAAN TEORI KEUSAHAWANAN

Authors

  • AHMAD FIRDAUSE MD FADZIL Faculty of Entrepreneurship and Business, Universiti Malaysia Kelantan
  • MOHD RAFI YAACOB Faculty of Entrepreneurship and Business, Universiti Malaysia Kelantan
  • MOHD NAZRI MUHAYIDDIN

DOI:

https://doi.org/10.47252/teniat.v4i2.340

Keywords:

Keusahawanan, Pengurusan, Ekonomi, Proses penciptaan perniagaan baharu, Psikologi, entyrepreneurship, new venture creation, management, economic, psychology

Abstract

Kertas konseptual ini adalah berkenaan fenomena keusahawanan hasil tinjauan daripada beberapa keusahawanan merujuk kepada kemasukan baru, penciptaan perusahaan baharu, penciptaan kepada organisasi baharu, proses penciptaan sesuatu yang mempunyai nilai berbeza dan lain lain lagi. Kajian berkenaan fenomena keusahawanan adalah berlatarbelakang proses kemunculan kepada perniagaan baharu melalui kepelbagaian model yang telah diketengahkan namun masih tidak dapat menerangkan secara komprehensif mengenai kenapa dan bagaimana fenomena ini berlaku. Penciptaan perniagaan baharu adalah satu proses bermula daripada peringkat usahawan membayangkan peluang perniagaan baharu, menghalusi idea mereka, dan selepas pelaburan awal, mewajarkan perniagaan mereka kepada orang lain yang berkaitan untuk mendapatkan sokongan yang diperlukan dan legitimasi perniagaan
oleh usahawan yang seterusnya mengeksplotasi sumber-sumber terhad yang tidak semestinya boleh dikawal bagi mengejar peluang tersebut. Oleh itu, penulisan ini telah mengenalpasti beberapa perspektif yang telah menyumbang kepada fenomena ini hasil tinjauan kajian lepas seperti psikologi usahawan, persekitaran, organisasi yang ditubuhkan dan proses keusahawanan.

 

This conceptual paper presents the phenomenon of entrepreneurship based on a review of several refers to the new entry, the creation of new enterprise, the creation of the new organization, or the entrepreneurship is about emergence of new venture through the diversity of models that have been proposed but are lacking in term of comprehensive explanation regarding why and this phenomenon occurs. The creation of a new venture is as process by which  entrepreneurs come to imagine the opportunity for novel venture, refine their ideas, and after initial investment, justify their ventures to the those who are related to gain much-needed support and business legitimacy.  Creating a new firm is a complex process that starts with the aspirations of entrepreneurs and who then exploits the limited resources which cannot of views that have contributed to this phenomenon as the result of a review of previous studies on the aspects pf psychology of entrepreneuris, environmental, organization and entrepreneurial processes

Downloads

Published

2016-12-31

How to Cite

MD FADZIL, A. F. ., YAACOB, M. R. ., & MUHAYIDDIN, M. N. . (2016). JUSTIFIKASI KEPADA FENOMENA KEMUNCULAN PERNIAGAAN BAHARU: TINJAUAN SOROTAN KAJIAN LEPAS TERHADAP PROCESS PEMBINAAN TEORI KEUSAHAWANAN. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 4(2), 1–18. https://doi.org/10.47252/teniat.v4i2.340